W dniu 28 marca 2017 r. w Noworudzkiej Szkole Technicznej odbyły się warsztaty związane z wystawą pt. „Wiek pary i pieniądza. Wkład Kresów Wschodnich w kształtowanie się nowoczesnej gospodarki i ekonomii oraz przemian społecznych na ziemiach polskich XIX wieku”. Wystawa i warsztaty towarzyszące realizowane były w związku z projektem Fundacji Wolność i Demokracja przy udziale Narodowego Banku Polskiego.
W warsztatach uczestniczyło 36 uczniów. Zajęcia prowadzili trenerzy:
historyk Pan Janusz Maniecki i Pani Magdalena Salińska – ekonomistka.
Nauczyciel Pan Jerzy Dec przedstawił temat warsztatów i osoby prowadzące warsztaty.
Warsztaty składały się z wykładu oraz gry edukacyjnej. Pan Janusz
Maniecki omówił sytuację ziem polskich w kontekście
polityczno-gospodarczym XIX wieku. Streścił ówczesny rozwój przemysłowy w
Europie i Polsce oraz przybliżył nurt ekonomii klasycznej, przywołując
sylwetkę Adama Smitha. Podczas wykładu wyjaśnił także założenia
liberalizmu gospodarczego, oraz założenia protekcjonizmu.
Następnie
zaproszono młodzież do gry edukacyjnej, której celem było przybliżenie
historii postaci przedstawionych w wystawie oraz przeprowadzenie
symulacji giełdy kupieckiej. Młodzież miała okazję przyswoić sobie w
atrakcyjny i angażujący sposób zagadnienia związane ze spółkami
akcyjnymi oraz giełdą.
Grę prowadził trener wcielając się w postać
Franciszka Druckiego-Lubeckiego. Wylosowani uczniowie wcielili się w
postaci: Leona Sapiehy, Ignacego Łukasiewicza, Michała Elwiro
Andriollego, Jana Szczepanika, Jana Lubomirskiego i Franciszka
Stefczyka.
Pozostali uczniowie pełnili rolę inwestorów. Uczniowie
wcielający się w przedsiębiorców otrzymali eleganckie cylindry i
zobowiązani zostali do przedstawienia inwestorom swoich życiorysów oraz
opisania inwestycji dla zrealizowania, której potrzebują pozyskać
kapitał.
Młodzież początkowo nie wykazywała entuzjazmu dla przydzielonych zadań związanych
z
wystąpieniem publicznym. Trener zadawał młodzieży pytania aby ułatwić
im skonstruowanie wypowiedzi. Po pierwszych prezentacjach młodzież
„nabrała” większej otwartości i prezentacje przebiegały bardziej
samodzielnie. Następnie przystąpiono do sprzedaży akcji inwestorom. Ta
cześć gry sprawiała uczestnikom dużo radości. Po zakończeniu obrotu
kapitałem przeprowadzono notowania giełdy kupieckiej.
Dzięki
prezentacjom uczniów utrwalono informacje dotyczące sylwetek bohaterów
wystawy oraz umożliwiono młodzieży doskonalenie umiejętności w zakresie
budowania wypowiedzi
i wystąpień publicznych.