VI Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników 2017 |
|
|
W dniu 06 kwietnia 2017 roku podczas dni prasowych Poznańskich Targów Motoryzacyjnych oraz Targów Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu odbył się finał VI Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników 2017. W konkursie wzięło udział 500 zespołów z całej Polski a do ścisłego finału w Poznaniu zakwalifikowało się 30, wśród których znalazły się aż trzy dwuosobowe zespoły z Noworudzkiej Szkoły Technicznej; Michał Majerczyk, Marcin Młynarczyk, Wojciech Nowak, Kordian Kęskiewicz, Miłosz Bednarski i Krzysztof Szewczyk. Dzięki hojności sponsorów takich jak PKS w Kłodzku SA z Kłodzka, ZPAS SA w Przygórzu oraz TIGER-BUS z Jugowa uczniowie mieli zapewniony transport i mogli wziąć w nich udział.
Organizatorami konkursu są Międzynarodowe Targi Poznańskie i Fundacja
Cooperatio, zrzeszająca ekspertów, przedstawicieli organizacji
branżowych i firm współpracujących na rzecz bezpieczeństwa w ruchu
drogowym i promujących rozwój edukacji technicznej. Partnerami
Mistrzostw są również Akademia Kierowcy - ODTJ, Akademia Praktycznych
Umiejętności, Hyundai Motor Polska, ExxonMobil oraz NEO Tools.
Zmagania
rozpoczęły się od indywidualnego rozwiązania testu opracowanego przez
wykładowców wydziału samochodowego Politechniki Śląskiej. Następnie
przyszedł czas na konkurencje praktyczne przygotowane przez Akademię
Praktycznych Umiejętności oraz partnerów Mistrzostw.
Uczestnicy
Ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Mechaników po raz pierwszy mieli do
czynienia z praktyczną konkurencją dotyczącą alternatywnych układów
napędowych. Obsługa samochodu z napędem hybrydowym wymaga od mechanika
nie tylko większego zakresu wiedzy, ale także uprawnień. Konieczne jest
uprawnienie do obsługi układów wysokonapięciowych do 1kV. Oprócz tego,
mechanik musi zdawać sobie sprawę z istotnych różnic w budowie między
pojazdem hybrydowym a klasycznym, które nie ograniczają się jedynie do
układu napędowego. Zadaniem młodych mechaników było wskazanie i nazwanie
elementów składowych układu hybrydowego samochodu Hyundai Ioniq
znajdujących się w komorze silnika zasilanych prądem stałym o napięciu
powyżej 60 V.
Sporo trudności sprawiło młodym mechanikom zadanie na
stanowisku Iveco, na którym znajdował się premierowy ciągnik siodłowy
Stralis XP. W tej konkurencji chodziło o wskazanie elementów wyposażenia
odpowiedzialnych za spełnianie przez ten pojazd normy czystości spalin
Euro VI oraz omówienie ich działania. Zawodnicy musieli wskazać zbiornik
z płynem AdBlue oraz zlokalizować układ oczyszczania spalin SCR, który -
inaczej niż w samochodach osobowych - był zintegrowany w tłumiku
końcowym.
Na zakończenie po rozdaniu nagród i upominków
przedstawiciele przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej zapewnili że
finaliści konkursu to kadra zawodowców na jaką czekają w swoich firmach
zwłaszcza mechaników samochodów ciężarowych.
Gratulujemy młodym mechanikom sukcesu i jesteśmy spokojniejsi o ich przyszłość na rynku pracy.
|