panorama szkoły
NST  Nowa Ruda - logo szkoły
Biuletyn Iformacji Publicznej Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Nowej Rudzie

Modernizacja kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku II

PWSZ w Nysie

Advertisement

Noworudzianin

Advertisement

ZPAS Group

Advertisement

Zakończenie roku za:

0 dni 0 godzin 0 minut

Google Ads

Sonda

Jakim kierunkiem z naszej oferty jesteś najbardziej zainteresowany(a)?
  

Gościmy

Aktualnie jest 11 gości online

Statystyka

odwiedzających: 9326197

Nagłówki RSS

Zdrojowisko, poligraficzna, górnicza: Noworudzka Szkoła Techniczna
Strona główna
Skanowanie 3D Drukuj E-mail
6 kwietnia 2018 r. grupa uczniów z 3 klasy Technikum Cyfrowych Procesów Graficznych i 1 klasy Technikum Grafiki i Poligrafii Cyfrowej pod opieką pani Urszuli Słoninki, wybrała się na wycieczkę zawodoznawczą na Wydział Mechaniczny Politechniki Wrocławskiej. Zajęcia były zorganizowane w ramach projektu „Zawodowy Dolny Śląsk” i przeprowadzone w formie laboratoryjnej. Tematem zajęć było skanowanie 3D.Skaner 3D jest urządzeniem, które analizuje obiekt lub otoczenie świata rzeczywistego w celu zgromadzenia danych na temat jego kształtu lub wyglądu. Zebrane dane mogą być wykorzystane do skonstruowania cyfrowych trójwymiarowych modeli.

Skanowanie 3D  Skanowanie 3D  Skanowanie 3D

Skaner 3D ma za zadanie odwzorować kształt obiektu rzeczywistego poprzez zbiór punktów opisujących jego powierzchnie. W efekcie otrzymujemy chmurę punktów o współrzędnych X,Y,Z opisującą skanowany obiekt oraz opcjonalnie kolor powierzchni tego obiektu. Danymi surowymi z każdego pomiaru jest chmura punktów lub siatka rozpiętą na tych punktach. Model siatkowy jest popularnym formatem w zastosowaniach przemysłowych czy wizualizacyjnych. Z danych surowych (chmur punktów) korzysta się przy dokumentacji lub kontroli jakości skanowanych obiektów ze względu na mniejsze przekłamania.
Skanowanie 3D może odbywać się z użyciem wielu różnych technologii. Technologie optyczne mają utrudnione skanowanie obiektów połyskliwych lub przezroczystych. Problem ten rozwiązuje się poprzez pokrycie obiektu środkiem matującym.
Skanery 3D posiadają przypominające stożek pole widzenia oraz są w stanie zbierać informacje o powierzchni obiektów, które nie są zasłonięte Skaner 3D pobiera informacje odnośnie dystansu w jego polu widzenia. Skan wygenerowany poprzez skaner 3D opisuje dystans do powierzchni obiektu przy każdym punkcie w skanie. Pozwala to na identyfikację trójwymiarowej pozycji każdego punktu w skanie. Pojedynczy skan nie wygeneruje pełnego modelu obiektu. Potrzeba wielu skanów z wielu kierunków do uzyskania informacji odnośnie całego obiektu. Skany te muszą zostać sprowadzone do wspólnego systemu referencyjnego.
Dane zebrane przy użyciu skanerów mają szerokie zastosowanie, m.in. przez branżę rozrywkową w produkcji filmów i gier komputerowych, we wzornictwie przemysłowym, protetyce, produkcji ortez, inżynierii odwrotnej, prototypowaniu, kontroli jakości, a także w inspekcji i tworzeniu dokumentacji obiektów kulturowych.
Zajęcia były dla nas ciekawe, szczególnie że możliwe tylko do zrealizowania w warunkach uczelni. Wymagają bardzo drogiego, specjalistycznego sprzętu. Mogliśmy wysłuchać ciekawych prezentacji nt. skanowania 3D i sami wykonać proces skanowania. Przekonaliśmy się o dużej różnicy pomiędzy skanowaniem 3D a tradycyjnym skanowaniem, które każdy z nas miał możliwość wykonać w pracowni lub na swoim prywatnym sprzęcie. W ramach zajęć praktycznych obsługiwaliśmy skaner ręczny, igłowy i optyczny. Ciekawe było skanowanie naszych postaci za pomocą skanera ręcznego.
Po krótkiej przerwie odbyły się zajęcia z programowania skanera 3D. Prowadzący wprowadził nas w arkana budowy domowym sposobem małego skanera 3D. Następnie programowaliśmy pracę skanera i sprawdzaliśmy efekty naszej pracy. Było bardzo ciekawie i wesoło. Na zakończenie zajęć otrzymaliśmy Zaświadczenia o ukończeniu zajęć laboratoryjnych pn. skanowanie 3D.
 
Nowości
Popularne