6 kwietnia 2018 r. grupa uczniów z 3 klasy Technikum Cyfrowych Procesów Graficznych i 1 klasy Technikum Grafiki i Poligrafii Cyfrowej pod opieką pani Urszuli Słoninki, wybrała się na wycieczkę zawodoznawczą na Wydział Mechaniczny Politechniki Wrocławskiej. Zajęcia były zorganizowane w ramach projektu „Zawodowy Dolny Śląsk” i przeprowadzone w formie laboratoryjnej. Tematem zajęć było skanowanie 3D.Skaner 3D jest urządzeniem, które analizuje obiekt lub otoczenie świata rzeczywistego w celu zgromadzenia danych na temat jego kształtu lub wyglądu. Zebrane dane mogą być wykorzystane do skonstruowania cyfrowych trójwymiarowych modeli.
Skaner 3D ma za zadanie odwzorować kształt obiektu rzeczywistego
poprzez zbiór punktów opisujących jego powierzchnie. W efekcie
otrzymujemy chmurę punktów o współrzędnych X,Y,Z opisującą skanowany
obiekt oraz opcjonalnie kolor powierzchni tego obiektu. Danymi surowymi z
każdego pomiaru jest chmura punktów lub siatka rozpiętą na tych
punktach. Model siatkowy jest popularnym formatem w zastosowaniach
przemysłowych czy wizualizacyjnych. Z danych surowych (chmur punktów)
korzysta się przy dokumentacji lub kontroli jakości skanowanych obiektów
ze względu na mniejsze przekłamania. Skanowanie 3D może odbywać się z
użyciem wielu różnych technologii. Technologie optyczne mają utrudnione
skanowanie obiektów połyskliwych lub przezroczystych. Problem ten
rozwiązuje się poprzez pokrycie obiektu środkiem matującym. Skanery
3D posiadają przypominające stożek pole widzenia oraz są w stanie
zbierać informacje o powierzchni obiektów, które nie są zasłonięte
Skaner 3D pobiera informacje odnośnie dystansu w jego polu widzenia.
Skan wygenerowany poprzez skaner 3D opisuje dystans do powierzchni
obiektu przy każdym punkcie w skanie. Pozwala to na identyfikację
trójwymiarowej pozycji każdego punktu w skanie. Pojedynczy skan nie
wygeneruje pełnego modelu obiektu. Potrzeba wielu skanów z wielu
kierunków do uzyskania informacji odnośnie całego obiektu. Skany te
muszą zostać sprowadzone do wspólnego systemu referencyjnego. Dane
zebrane przy użyciu skanerów mają szerokie zastosowanie, m.in. przez
branżę rozrywkową w produkcji filmów i gier komputerowych, we
wzornictwie przemysłowym, protetyce, produkcji ortez, inżynierii
odwrotnej, prototypowaniu, kontroli jakości, a także w inspekcji i
tworzeniu dokumentacji obiektów kulturowych. Zajęcia były dla nas
ciekawe, szczególnie że możliwe tylko do zrealizowania w warunkach
uczelni. Wymagają bardzo drogiego, specjalistycznego sprzętu. Mogliśmy
wysłuchać ciekawych prezentacji nt. skanowania 3D i sami wykonać proces
skanowania. Przekonaliśmy się o dużej różnicy pomiędzy skanowaniem 3D a
tradycyjnym skanowaniem, które każdy z nas miał możliwość wykonać w
pracowni lub na swoim prywatnym sprzęcie. W ramach zajęć praktycznych
obsługiwaliśmy skaner ręczny, igłowy i optyczny. Ciekawe było skanowanie
naszych postaci za pomocą skanera ręcznego. Po krótkiej przerwie
odbyły się zajęcia z programowania skanera 3D. Prowadzący wprowadził nas
w arkana budowy domowym sposobem małego skanera 3D. Następnie
programowaliśmy pracę skanera i sprawdzaliśmy efekty naszej pracy. Było
bardzo ciekawie i wesoło. Na zakończenie zajęć otrzymaliśmy
Zaświadczenia o ukończeniu zajęć laboratoryjnych pn. skanowanie 3D.
|