panorama szkoły

0 dni 0 godzin 0 minut

Google Ads

Zdrojowisko, poligraficzna, górnicza: Noworudzka Szkoła Techniczna
Strona główna arrow Wydarzenia arrow Uczniowie Noworudzkiej Szkoły Technicznej na Erasmusie w Grecji
Uczniowie Noworudzkiej Szkoły Technicznej na Erasmusie w Grecji Drukuj E-mail
Praktyka zawodowa w Grecji dla pięciu uczennic technikum hotelarskiego Noworudzkiej Szkoły Technicznej Agaty Jandzio, Katarzyny Aniszewskiej, Patrycji Wiśniewskiej Agnieszki Zwolennik oraz Magdaleny Osypki rozpoczęła się w czerwcu 2019 roku. Uczennice wyjechały w ramach projektu Erasmus plus Europejska Nowa Ruda pod opieką nauczyciela zawodu Pani Marty Augustynowskiej. Miesięczną praktykę realizowały w hotelu Honorata w Paralia Katherini na Riwierze Olimpijskiej, która jest jednym z najładniejszych regionów Grecji, z widokiem na przepiękne krajobrazy gór Olimp oraz zatokę Morza Egejskiego.

Uczniowie Noworudzkiej Szkoły Technicznej na Erasmusie w Grecji.  Uczniowie Noworudzkiej Szkoły Technicznej na Erasmusie w Grecji.Uczniowie Noworudzkiej Szkoły Technicznej na Erasmusie w Grecji.

Podróż do wspaniałego greckiego kurortu w Paralia Katerini spędziłyśmy w samolocie linii Ryanair na trasie Kraków – Saloniki. Podczas  podróży z okien samolotu podziwiałyśmy piękne widoki. Dwugodzinna podróż zakończyła się lądowaniem w burzy.  Ponieważ dla większości z nas  był to pierwszy lot samolotem mamy niezapomniane wrażenia.  Na miejscu zakwaterowania przywitała nas Pani Honorata oraz grecka kolacja.
Pierwszy dzień rozpoczęłyśmy od przygotowania tradycyjnej greckiej kawy frapee pod czujnym okiem Pani Honoraty, zwiedziłyśmy hotel i oczywiście przywitałyśmy się z Morzem Egejskim. Praca w hotelu była zaplanowana na cały miesiąc, ale możliwość codziennego pobytu na plaży i kąpieli w ciepłym morzu oraz poznawanie innej kultury bardzo zachęcały do przeżycia przygody w greckich klimatach. Przez cały okres praktyk mieliśmy do dyspozycji dwie kondygnacje domu, w którym oprócz zawsze dobrze zaopatrzonej lodówki , zachwycały wzorowane na antycznych, elementy wystroju domu oraz zapierający dech w piersiach widok z okien na Górę Olimp.
W kolejnych dniach zwiedzaliśmy Grecję. Wycieczkę do Narodowego Parku Olimpijskiego rozpoczęliśmy od zwiedzania Litochoro, jest to górska miejscowość, która stanowi ostatni przystanek przed zdobywaniem Olimpu. Tu zaczyna się najbardziej znany szlak E4 na szczyt – Mitikas 2917 m.n.p.m. Podczas wędrówki po Parku z naszą przewodniczką Anthi odwiedziliśmy klasztor Agiou Dionisu oraz podziwiałyśmy prawdziwe piękno Olimpu. Spacer przepięknym kanionem Enipea do wodospadów Zeusa Withos uwidoczniony jest na wielu zdjęciach oraz pozostanie na zawsze w naszej pamięci. W drodze powrotnej wstąpiliśmy do małej, tradycyjnej greckiej wioski Paleos Panteleimon, w której podziwiać można drzewa kasztanowe i oliwkowe. Tu w malowniczych sklepikach można nabyć wytwarzane tylko tradycyjnymi recepturami miody i przetwory z kasztanów, olejki i oliwy z oliwek.
Kolejna atrakcja turystyczna, która zwiedziliśmy dzięki realizacji projektu Erasmus plus Europejska Nowa Ruda to światowy unikat. „Wiszące klasztory”. Wyjątkowe monastery wzniesione na niedostępnych skalnych turniach wzbudziły nasz podziw i zainteresowanie historią ich powstania. Pierwszy klasztor wzniesiono tu w 1336 roku, a swoją świetność przeżywały w XVI w. Niedostępność tych klasztorów niech potwierdzi fakt, że mnisi wszelkie materiały potrzebne do budowy i życia wciągali na linach. Do dnia dzisiejszego przetrwało tylko sześć klasztorów cztery męskie i dwa żeńskie: Agios Nikolaos (Świętego Mikołaja), Agios Stefanos (Świętego Stefana), Agia Triada (Świętej Trójcy), Megalou Meteorou (Wielki Meteor), Roussanou, (Świętej Barbary) i Varlaam. Nam udało się zwiedzić z polskim przewodnikiem Wielki Meteor, a wśród wielu jego ciekawych wnętrz średniowieczną kuchnię oraz miejsca do modlitwy i medytacji.
W czasie miesięcznego pobytu poznaliśmy grecką kuchnię, która jest niewątpliwie bardzo smaczna, ale w okresie upałów trochę ciężka. Mausaka, faszerowane papryki, pomidory, sałatki z serem feta, różne gatunki oliwek oraz oliwa należały do stałych elementów codziennych posiłków. Bardzo smakowały nam owoce, które w tym regionie są szczególnie soczyste i słodkie.
W czasie praktyki dziewczęta podzielone na grupy  zajmowały się przygotowywaniem i podawaniem śniadań, sprzątaniem pokoi, dyżurami w recepcji, wykonania procedury check in przyjęcia grupy do hotelu, odbieraniem emaili, przygotowywaniem ofert pobytów oraz  pomocą w przygotowywaniu i wydawaniu obiadów i obiadokolacji. Praca w takich wysokich temperaturach  była bardzo męcząca, ale za to czas wolny wykorzystywaliśmy na kąpiele w morzu i plażowanie, oraz na spacery po urokliwym miasteczku. Podczas takich spacerów mieliśmy okazję spróbować oryginalnego greckiego gyrosa, który, jak łatwo się domyślić, ma inny smak, niż ten sprzedawany w Polsce. Właściciele hotelu Honorata często robili praktykantkom niespodzianki. Jedną z nich był konkurs na najlepiej przygotowany zestaw śniadaniowy. Niezależne jury, w składzie również goście hotelowi, wyłoniło najlepszy zestaw i konkurs wygrała Agata otrzymując nagrodę w postaci Smartwach’a.
Gdy nadszedł czas zakończenia praktyk właściciele hotelu pożegnali nas rodzinnym obiadem, obdarzyli drobnymi upominkami i wręczyli certyfikaty. W ramach rewanżu dziewczęta w tajemnicy przygotowały film upamiętniający pobyt w Grecji.
Po szczęśliwym powrocie do domów pozostają nam wspomnienia, nowe umiejętności zawodowe oraz językowe a na pamiątkowych zdjęciach niezapomniane wrażenia z praktyki.