Dnia 30.11.2011 roku z okazji "Tygodnia Przedsiębiorczości" w naszej szkole uczniowie klasy 1cT wraz z wychowawcą Panią mgr Martą Augustynowską-Klincewicz uczestniczyli w lekcji otwartej z panią prawnik Agnieszką Żak.
Spotkanie to było podzielone na dwie części. W pierwszej nastąpiła prezentacja firmy Pani Agnieszki "Lex-Traning" ( Kancelaria Prawnicza, Mediacje). Następnie przeszliśmy do drugiej części warsztatów, w której tworzyliśmy biznesplan firmy "PoliDruk". Na początku wytłumaczyliśmy sobie pojęcia związane z tworzeniem biznesplanu, następnie zostaliśmy podzieleni na 4 grupy - każda z nich miała za zadanie napisać przydzielony przez Panią prawnik punkt z biznesplanu.
Pierwsza grupa otrzymała - " Plan finansowy ", czyli planowane przychody
i koszty. Uczniowie uwzględnili w nim: całkowity kosztorys wszystkich
wydatków związanych z wynajęciem lub kupnem lokalu, opłata ubezpieczenia
i rachunków, kredyty bankowe, podatki, reklamy, wypłatę pracowników,
rachunki telefoniczne, zaopatrzenie, reklamę, naprawę sprzętu, opłatę za
Internet oraz faktury i rachunki miesięczne.
Druga Grupa - "Strategia Marketingowa", czyli strategia: cen,
promocji i dystrybucji. Całokształt tej grupy ujął współpracę z klubami
sportowymi, społecznymi, promocję handlową, reklamę, sprzedaż osobistą
oraz firmy przewozowe. Strategią ceny miały być rabaty za każdy zakup
100 sztuk produktów oraz rabaty dla pierwszych klientów w wysokości 10% i
dla stałych klientów powyżej 10%.
Natomiast trzecia grupa miała za zadanie napisać "Ofertę firmy", czyli
analizę branży (konkurencja). Ofertą firmy " PoliDruk" są: zaproszenia,
ulotki, wizytówki, druki wielkoformatowe, plakaty, teczki ofertowe,
notesy, kalendarze oraz nadruki na: poduszkach, długopisach, kubkach czy
zapalniczkach.
Ostatnia, czwarta grupa pisała o "analizie ryzyka SWOT", czyli ryzyko:
finansowe, rynkowe i personalne. Uczniowie wyróżnili słabe strony,
czyli: dużą konkurencję, ryzyko strat materialnych, ryzyko stratę
personelu, ryzyko zadłużenia się firmy, ryzyko upadku firmy poprzez
sytuację zaistniałą w państwie, brak zapotrzebowania bądź podwyższenie
kosztów produkcji do sytuacji na rynku, oraz mocne strony: dobra oferta,
dobra lokalizacja, niskie ceny, wysokie zapotrzebowanie, dobrze
rozwijająca się firma w państwie jak i poza jego granicami, duże zyski,
znajomość branży oraz współpraca z większymi firmami.
Po skończonej lekcji przeprowadziliśmy anonimową ankietę, w której
uczniowie mieli wyrazić swoją opinie na temat przydatności tego typu
lekcji. 84 % uczniów udzieliło odpowiedzi najwyższych, a 16 %- podobały
się zajęcia.
W przyszłości planujemy kolejne spotkania z Panią prawnik.
Małgorzata Pasiut
Alicja Sierko
Krystian Śliwka
|