panorama szkoły
NST  Nowa Ruda - logo szkoły
Biuletyn Iformacji Publicznej Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Nowej Rudzie

Modernizacja kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku II

PWSZ w Nysie

Advertisement

Noworudzianin

Advertisement

ZPAS Group

Advertisement

Zakończenie roku za:

62 dni 20 godzin 32 minut

Google Ads

Zdrojowisko, poligraficzna, górnicza: Noworudzka Szkoła Techniczna
Strona główna arrow Wydarzenia arrow Uczniowie NST w Laboratorium Tyfloinformatycznym Politechniki Wrocławskiej.
Uczniowie NST w Laboratorium Tyfloinformatycznym Politechniki Wrocławskiej. Drukuj E-mail
18.11.2014 r. uczniowie technikum informatycznego Noworudzkiej Szkoły Technicznej wzięli udział w warsztatach dotyczących tematyki nowych technologii w służbie osobom niepełnosprawnym. Warsztaty przeprowadzone zostały w Laboratorium Tyfloinformatycznym Politechniki Wrocławskiej zajmującym się pracami badawczo-rozwojowymi w zakresie rozwiązań informatycznych, zapewniających osobom niewidomym i niedowidzącym dostęp do literatury naukowej, materiałów dydaktycznych i systemów e-learningu oraz w zakresie oceny możliwości wykorzystania w procesie kształcenia wprowadzanych na rynek rozwiązań informatycznych dla osób niewidomych i słabowidzących. Laboratorium specjalizuje się również w zakresie adaptacji materiałów dydaktycznych dla osób z dysfunkcją (wzroku).

Uczniowie NST w Laboratorium Tyfloinformatycznym Politechniki Wrocławskiej.  Uczniowie NST w Laboratorium Tyfloinformatycznym Politechniki Wrocławskiej.  Uczniowie NST w Laboratorium Tyfloinformatycznym Politechniki Wrocławskiej.

Warsztaty składały się z trzech części. W pierwszej zostały omówione najpopularniejsze wady wzroku i ich specyfika oraz prezentacja dostępnych rozwiązań technologicznych umożliwiających obsługę komputera osobom niedowidzącym. Uczestnicy warsztatów mogli samodzielnie zapoznać się z zasadami działania specjalistycznego oprogramowania powiększającego, oraz sprawdzić z jakimi trudnościami spotykają się osoby z różnymi wadami wzroku podczas korzystania z komputera. Została zademonstrowana możliwość powiększenia zawartości ekranu nawet do 36 razy przy użyciu najlepszych algorytmów skalowania obrazu. Prowadzący zaprezentowali specjalistyczne lupy elektroniczne i powiększalniki ekranowe, a młodzież wykonując ćwiczenia praktyczne zapoznała się z ich obsługą. W dalszej części warsztatów przedstawiono sposób na czytanie dokumentów papierowych takich jak np. książki przez osoby mające problemy ze wzrokiem oraz specjalistyczne oprogramowanie do tworzenia tyflografik, gdzie uczniowie mogli w ramach ćwiczenia spróbować stworzyć samodzielnie grafikę w formie dostępnej dla osoby niewidomej w dwóch najpopularniejszych alternatywnych postaciach: na papierze mikrokapsułkowym oraz za pomocą drukarek brajlowskich.

W drugiej części warsztatów została zaprezentowana metoda bezwzrokowej obsługi komputera przy wykorzystaniu specjalistycznego oprogramowania odczytu ekranu (Screenreader). Uczniowie mieli też możliwość zaobserwowania zasady działania monitora brajlowskiego i jego praktycznego wykorzystania. Zostały także omówione i zademonstrowane urządzenia umożliwiające odczytanie głosem syntetycznym pism czarno-drukowych oraz poruszono zagadnienie notatnika brajlowskiego i zasady jego działania.

Część trzecia warsztatów traktowała o piśmie punktowym oraz zasadach określających posługiwanie się alfabetem brajla. Skupiono się tu również na korzystaniu z urządzeń dotykowych przez osoby niewidome na przykładzie platformy Android. Prowadzący omówili zagadnienia związane z syntezą mowy i znaczenie słów: availability vs. accessibility w kontekście - dlaczego tak trudno zrozumieć słowo "dostępność". Zaprezentowali także bezwzrokową obsługę zaawansowanych programów na przykładzie wykonywania zadań dźwiękowo-produkcyjnych. Odpowiedziano również na pytanie: Co się dzieje, kiedy programista pisze niechlujny kod? Zagadnienie to wzbudziło największe zainteresowanie wśród młodzieży noworudzkiej szkoły, gdyż jest bezpośrednio związane z kierunkiem ich kształcenia i późniejszego wykonywania zawodu przez przyszłych informatyków.

Udział w warsztatach pokazał, że osoba niewidoma może pracować tak samo wydajnie jak pełnosprawni koledzy i koleżanki, a na rynku są dostępne nowatorskie rozwiązania ułatwiające pracę osobą z dysfunkcją wzroku, wadą jest jednak ich wysoka cena.

DJ