Doradztwo zawodowe mona zdefiniowa jako usugi i czynnoci majce na celu pomoc w podejmowaniu wyborów edukacyjnych, szkoleniowych i zawodowych oraz w zarzdzaniu rozwojem zawodowym. Z tego typu usug mona korzysta w szkoach, na wyszych uczelniach, instytucjach ksztacenia, w publicznych subach zatrudnienia, w miejscach pracy, w instytucjach pozarzdowych i prywatnych. Wspomniane czynnoci to przede wszystkim:
- dostarczanie informacji edukacyjno-zawodowej, - stosowanie narzdzi sucych do oceny, bd do samooceny, - przeprowadzenie rozmów doradczych, - stosowanie programów edukacyjnych na temat planowania rozwoju zawodowego, - organizowanie stay i praktyk, - realizacja programów rozwijajcych umiejtnoci szukania pracy,
Tak definicj podaj A. Watts i R. Soltana, autorzy „Podrcznika wdraania nowoczesnego poradnictwa karier”.
Drug definicj poradnictwa zawodowego podaje R. Lamb (1998). Wedug niego jest to proces, w którym doradca zawodowy pomaga zainteresowanej osobie (jednostce, klientowi) w osigniciu lepszego zrozumienia siebie samego w odniesieniu do rodowiska pracy, po to, aby umoliwi mu realistyczny wybór lub zmian zatrudnienia lub te, osigniecie waciwego dostosowania zawodowego.
Ogólne zadania Doradcy ZawodowegoDORADZTWO- indywidualne i grupowe porady dla uczniów,
- koordynowanie informacyjno-doradczej dziaalnoci szkoy,
WSPÓPRACA z- rad pedagogiczn,
- poradniami pedagogiczno-psychologicznymi,
- instytucjami wiadczcymi poradnictwo i specjalistyczn pomoc uczniom i rodzicom,
DIAGNOZOWANIE- potrzeb edukacyjnych i zawodowych ucznia,
INFORMACJE NA TEMAT- rynku pracy,
- instytucjach wspierajcych niepenosprawnych,
- moliwociach ksztacenia,
- moliwociach ksztacenia uczniów niedostosowanych spoecznie,
- programach edukacyjnych Unii Europejskiej.
Czym zajmuje si Doradca Zawodowy w szkole ponadgimnazjanej? · przygotowaniem modziey do trafnego wyboru zawodu i dalszej drogi ksztacenia, · opracowaniem indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej, · przygotowaniem ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak: bezrobocie, nowe warunki pracy, · przygotowaniem ucznia do roli pracownika, · przygotowaniem ucznia do samozatrudnienia, · przygotowaniem rodziców do wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych, · wspieraniem dziaa szkoy i wszystkich nauczycieli w realizacji zada zwizanych z rozwojem edukacyjnym i zawodowym uczniów.
|