Austria
Wszyscy uczniowie promowani do siódmej i ósmej klasy muszą odbyć 32 godziny poradnictwa zawodowego każdego roku. W większości wypadków są one połączone z normalnymi zajęciami i prowadzone przez zwykłych nauczycieli, z których wielu przeszło tylko podstawowe szkolenie w tym zakresie.
W szkole podstawowej (Hauptschule) zajęcia takie prowadzone są jako oddzielny przedmiot w około 45% przypadków. Czechy
Poradnictwo zawodowe włączone jest w programy nauczania wszystkich uczniów od klasy 7, aż do klasy 12. Pozostawia się wolnemu wyborowi szkół, czy zajęcia takie prowadzić jako oddzielny przedmiot, czy włączyć je w zakres innych przedmiotów. W 25% procentach szkół podstawowych utworzono z niej oddzielny przedmiot.
Dania
Orientacja edukacyjna i zawodowa na rynku pracy jest obowiązującym tematem w klasach 1– 9. W każdej szkole funkcjonuje szkolny doradca zawodowy!
Finlandia
Poradnictwo zawodowe jest obowiązkowe w klasach 7 – 9, a nowe wytyczne odnośnie programów nauczania wymagają, aby włączona była w całość nauczania podstawowego. W klasach 7 – 9 prowadzone są dwie godziny nauczania tygodniowo i jedna godzina tygodniowo, jako opcja w klasie dziesiątej i szkołach średnich.
Uczniowie szkół zawodowych mają półtora tygodnia doradztwa i poradnictwa zawodowego. Niemcy
Szkoły włączyły w programy nauczania Arbeitslehre (naukę o świecie pracy): albo w konkretne przedmioty jak na przykład technologia; albo bardziej ogólnie w zakres programu nauczania. Nauka tego przedmiotu rozpoczyna się często w dwóch ostatnich latach szkoły podstawowej, ale może rozpocząć się także dużo wcześniej.
W gimnazjach jest rzadziej prowadzony niż w innych typach szkół. Zajęcia uzupełniane są przez wizyty w zakładach pracy lub praktykę zawodową. Przedmiot ten bardziej skupia się na dostarczaniu informacji o świecie pracy, niż na samoświadomości i umiejętnościach planowania i rozwoju kariery zawodowej.
Irlandia
Poradnictwo zawodowe nie jest obowiązkowe. W wyższych klasach szkół średnich prowadzone są dwa programy, które łącznie obejmują około 24% uczniów – Certyfikat Kończący (Zawodowy) i Certyfikat Kończący (Stosowany) – zawierają one moduły poradnictwa zawodowego.
W każdej szkole jednakże jest tam doradca zawodowy (jeden na 500 uczniów) Norwegia
W zakresie programów kształcenia dąży się, aby „doradztwo zawodowe i edukacyjne było przedmiotem interdyscyplinarnym postrzeganym jako odpowiedzialność szkoły jako całości”. Nauczanie o życiu zawodowym jest w zasadzie włączone w programy przedmiotów dla każdej klasy w obrębie narodowego programu nauczania dla szkół podstawowych i niższych szkół średnich, ale bywa często bardzo ogólnikowe. W praktyce główny nacisk następuje od klasy 8, a ilość godzin zmienia się znacznie: oblicza się, że przeciętnie może wynosić tylko 6 godzin w klasie 8, 8 godzin w klasie 9 i 10 godzin w klasie 10.
Hiszpania
Jedna lekcja doradztwa tygodniowo włączona jest w obowiązkowe nauczanie ponadpodstawowe i dwa lata wyższego nauczania średniego.
Uczniowie średnich szkół zawodowych wyższego stopnia mają zajęcia ze ”szkolenia i doradztwa zawodowego” w liczbie 65 godzin rocznie.
Wielka Brytania
Od roku 1997 poradnictwo zawodowe stało się obowiązkową częścią narodowego programu nauczania dla grupy wiekowej 14 – 16 lat., mimo że jego rozmiar i zawartość nie do końca jest określona i szkoły zaadaptowały znacznie różniące się między sobą zagadnienia.
Na początku roku 2003 rząd ogłosił, że poradnictwo zawodowe będzie nauczane od jedenastego roku życia i przygotował wskazówki pożądanych wyników nauczania uzyskiwanych jako jego efekt
|