6 kwietnia 2018 r. grupa uczniów z 3 klasy Technikum Cyfrowych Procesów Graficznych i 1 klasy Technikum Grafiki i Poligrafii Cyfrowej pod opiek pani Urszuli Soninki, wybraa si na wycieczk zawodoznawcz na Wydzia Mechaniczny Politechniki Wrocawskiej. Zajcia byy zorganizowane w ramach projektu „Zawodowy Dolny lsk” i przeprowadzone w formie laboratoryjnej. Tematem zaj byo skanowanie 3D.Skaner 3D jest urzdzeniem, które analizuje obiekt lub otoczenie wiata rzeczywistego w celu zgromadzenia danych na temat jego ksztatu lub wygldu. Zebrane dane mog by wykorzystane do skonstruowania cyfrowych trójwymiarowych modeli.
Skaner 3D ma za zadanie odwzorowa ksztat obiektu rzeczywistego
poprzez zbiór punktów opisujcych jego powierzchnie. W efekcie
otrzymujemy chmur punktów o wspórzdnych X,Y,Z opisujc skanowany
obiekt oraz opcjonalnie kolor powierzchni tego obiektu. Danymi surowymi z
kadego pomiaru jest chmura punktów lub siatka rozpit na tych
punktach. Model siatkowy jest popularnym formatem w zastosowaniach
przemysowych czy wizualizacyjnych. Z danych surowych (chmur punktów)
korzysta si przy dokumentacji lub kontroli jakoci skanowanych obiektów
ze wzgldu na mniejsze przekamania. Skanowanie 3D moe odbywa si z
uyciem wielu rónych technologii. Technologie optyczne maj utrudnione
skanowanie obiektów poyskliwych lub przezroczystych. Problem ten
rozwizuje si poprzez pokrycie obiektu rodkiem matujcym. Skanery
3D posiadaj przypominajce stoek pole widzenia oraz s w stanie
zbiera informacje o powierzchni obiektów, które nie s zasonite
Skaner 3D pobiera informacje odnonie dystansu w jego polu widzenia.
Skan wygenerowany poprzez skaner 3D opisuje dystans do powierzchni
obiektu przy kadym punkcie w skanie. Pozwala to na identyfikacj
trójwymiarowej pozycji kadego punktu w skanie. Pojedynczy skan nie
wygeneruje penego modelu obiektu. Potrzeba wielu skanów z wielu
kierunków do uzyskania informacji odnonie caego obiektu. Skany te
musz zosta sprowadzone do wspólnego systemu referencyjnego. Dane
zebrane przy uyciu skanerów maj szerokie zastosowanie, m.in. przez
bran rozrywkow w produkcji filmów i gier komputerowych, we
wzornictwie przemysowym, protetyce, produkcji ortez, inynierii
odwrotnej, prototypowaniu, kontroli jakoci, a take w inspekcji i
tworzeniu dokumentacji obiektów kulturowych. Zajcia byy dla nas
ciekawe, szczególnie e moliwe tylko do zrealizowania w warunkach
uczelni. Wymagaj bardzo drogiego, specjalistycznego sprztu. Moglimy
wysucha ciekawych prezentacji nt. skanowania 3D i sami wykona proces
skanowania. Przekonalimy si o duej rónicy pomidzy skanowaniem 3D a
tradycyjnym skanowaniem, które kady z nas mia moliwo wykona w
pracowni lub na swoim prywatnym sprzcie. W ramach zaj praktycznych
obsugiwalimy skaner rczny, igowy i optyczny. Ciekawe byo skanowanie
naszych postaci za pomoc skanera rcznego. Po krótkiej przerwie
odbyy si zajcia z programowania skanera 3D. Prowadzcy wprowadzi nas
w arkana budowy domowym sposobem maego skanera 3D. Nastpnie
programowalimy prac skanera i sprawdzalimy efekty naszej pracy. Byo
bardzo ciekawie i wesoo. Na zakoczenie zaj otrzymalimy
Zawiadczenia o ukoczeniu zaj laboratoryjnych pn. skanowanie 3D.
|