20 marca 2018 roku w Noworudzkiej Szkole Technicznej odbyła się szesnasta edycja Dnia Przedsiębiorczości. Celem projektu jest zweryfikowanie swoich wyobrażeń o wymarzonym zawodzie, doświadczenia związku pomiędzy wykształceniem a karierą zawodową, zapoznanie się z organizacją i zarządzaniem firmą oraz pozyskanie informacji o wykształceniu, umiejętnościach czy predyspozycjach niezbędnych do wykonywania danego zawodu. W tej edycji nawiązana została współpraca z zakładami pracy: Hotel Restauracja Parkowa Nowa Ruda, Restauracja – Hotelik Nova Renoma Nowa Ruda - Słupiec, Regnars Kopalnia Melafiru w Tłumaczowie, Poligrafia Kokot vel Kokociński Nowa Ruda, ZPAS S.A z siedzibą w Nowej Rudzie.
Ponad 80 uczniów technikum udało się na jednodniową wizytę w wybranym
przez szkolnego koordynatora Panią Martę Augustynowską miejscu pracy.
Dzień przedsiębiorczości sprzyja podejmowaniu przez młodych ludzi
trafnych decyzji w planowaniu dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej.
Młodzież kształcąca się w zawodzie technik hotelarz zapoznała się z
tajnikami pracy obiektu Hotel Parkowa oraz Nova Renoma w Nowej Rudzie.
Uczniowie pod czujnym okiem współwłaściciela hotelu oraz
wykwalifikowanego personelu wykonywali powierzone zadania oraz aktywnie
słuchali historii powstania tych obiektów. Na poszczególnych
stanowiskach pracy odbyły się warsztaty z nakrywania i przygotowania
zastawy stołowej na najbliższe imprezy okolicznościowe. Również w dziale
housekeeping'u oraz w sali konferencyjnej nie brakowało rąk do pracy.
Przez kilka godzin praktyk uczniowie zostali potraktowani tak, jak inni
pracownicy hotelu, a każde przydzielone im zadanie zostało dokładnie
wyjaśnione. Praktykanci zapoznani zostali również ze specjalistycznymi
programami informatycznymi do obsługi gościa w obiekcie hotelarskim i
gastronomicznym SOHO i SOGA.
Kolejna grupa uczniów udała się do
firmy Poligrafia Kokot vel Kokociński w Nowej Rudzie, gdzie miała okazję
zgłębić tajniki wiedzy o zawodzie poligrafa. W firmie uczestnicy
projektu zostali mile powitani przez właściciela, zwiedzanie zaczęli od
pomieszczenia DTP, w którym pracownicy drukarni przygotowują na
komputerze materiały przeznaczone do druku. W kolejnym miejscu zakładu
młodzież mogła zobaczyć jak powstaje forma drukowa metodą CTP. Po
przejściu do następnego działu pracownik przy maszynie do druku
offsetowego wytłumaczył dokładnie jej działanie oraz zademonstrował
sposób montażu wcześniej naświetlonej płyty offsetowej. Każdy z
uczestników miał również możliwość samodzielnej weryfikacji jakości
druku przy pomocy lupki poligraficznej. Następnie oprowadzano uczniów po
kolejnych stanowiskach pracy drukarni, w której można zamówić m.in.
plakaty, wizytówki, książki oraz mniejsze gadżety np. ulotki
okolicznościowe. Ostatnim miejscem zakładu była introligatornia, w
której produkty otrzymują swój ostateczny kształt. Uczestnicy wycieczki
obserwowali pracę specjalistycznych maszyn poligraficznych. Wszyscy z
ciekawością oglądali wykonywane tam zlecenia. W procesie produkcyjnym
tego dnia powstawała książka. Dzięki nawiązanej współpracy oraz
realizacji projektu młodzież technikum grafiki i poligrafii cyfrowej
miała okazję sprawdzić, jak wygląda w rzeczywistości praca w tym
zawodzie. Przyszli elektrycy wybrali się na wycieczkę do firmy
Regnars Kopalnia Melafiru w Tłumaczowie. Po przyjeździe do firmy
zostali przywitani przez dyrektora kopalni, po czym wraz z
nauczycielami zawodu oraz kierownikiem zwiedzali cały zakład. Humor
dopisywał a wiosenna pogoda zachęcała do robienia zdjęć. Oprowadzeni po
całym terenie kopalni uczniowie zobaczyli wyrobiska, części taśmociągu,
kruszarki, przesiewarki oraz transport kolejowy. Uczniowie mieli okazję
być tuż obok maszyn, które funkcjonują w bardzo trudnych warunkach w
kamieniołomie. Te urządzenia pracują w ruchu ciągłym, dlatego awarie też
się zdarzają np. uszkodzenia przewodów elektrycznych oraz silników
zasilających maszyny, wymiana rolek taśmociągu. Wszystkie urządzenia w
zakładzie są bardzo duże w bezpośrednim kontakcie. Pokazano uczniom
również całą drogę, którą przebywa urobek od momentu wydobycia przez
kruszenie, sortowanie, magazynowanie aż do załadunku na pociąg do danego
odbiorcy. Przyszli elektrycy zostali zapoznani z ciągami
technologicznymi i układami elektromechanicznymi wykorzystanymi w
zakładzie górniczym. Obejrzeli również technologię procesu automatyki
załadunku oraz rozdzielnię niskich napięć zasilającą m.in. kruszarkę. Na
największą uwagę zasłużyła maszyna „Torus” oraz kruszarka szczękowa
zasilane silnikami elektrycznymi dużej mocy.
Kolejnym partnerem
projektu była firma ZPAS S.A z siedzibą w Nowej Rudzie. W tym zakładzie
pracy założenia dnia przedsiębiorczości realizowali uczniowie technikum
informatycznego. Po zapoznaniu z historią firmy oraz specyfiką
produkcji, pod opieką nauczyciela zawodu oraz opiekuna firmy, odbyło się
zwiedzanie zakładu. W każdym dziale produkcji podzespołów i obudów
m.in. paczkomatów praca związana była z projektowaniem i programowaniem
charakterystycznym dla zawodu technik informatyk. Szczegółowo
przedstawiono uczniom pracę na stanowiskach programowania oraz montażu
pomp ciepła, skrzynek serwerowych. W sali konferencyjnej pod opieką
informatyków zakładu uczniowie zapoznali się z podstawami różnych
języków programowania tj. JAVA, Python, HTML. Na największą uwagę
zasługuje pompa ciepła, która została zaprojektowana i stworzona przez
firmę od podstaw. Na zakończenie uczniowie dowiedzieli się jakie
wykształcenie, kwalifikacje i umiejętności są niezbędne do pracy w
zawodzie informatyka.
Jako podsumowanie projektu można zdecydowanie
stwierdzić, że po raz kolejny z sukcesem zrealizowaliśmy Dzień
Przedsiębiorczości w Noworudzkiej Szkole Technicznej. Uczestnicy
projektu przygotowują się również do fotoreportażu pt. Jak dzień
przedsiębiorczości wpłynął na moje decyzje zawodowe. Honorowym
patronatem Dnia Przedsiębiorczości jest Pan Prezydent Andrzej Duda,
dostęp do wszelkich materiałów edukacyjnych Noworudzka Szkoła Techniczna
otrzymała dzięki wieloletniej współpracy z Fundacją Młodzieżowej
Przedsiębiorczości z Warszawy. Dzięki nawiązaniu współpracy z lokalnym
rynkiem pracodawców oraz umocnieniem relacji pracodawca – szkoła – uczeń
możemy potwierdzić realizację motta szkoły: „uczymy rzeczy
przydatnych”.
|